130 km/u belangrijker dan pensioenen, zorg, politie, etc…

Blijkbaar is het moeilijk om prioriteiten te stellen in Den Haag. Want nu lees ik dat de PVV en de VVD de snelheid al in januari wil verhogen. De welbekende 130 km/u regel moet er zo snel mogelijk doorgejaagd worden. Kijk, hardrijden vind ik ook leuk. En als ik dan bijna 160km/u mag rijden zonder mijn roze kaartje kwijt te raken vind ik dat best oké.

Maar er zijn zoveel problemen in Nederland die eerst opgelost moeten worden. Zaken die iedereen raken. Denk aan het falen van het politieapparaat, de enorme pensioenproblemen, de onderbemanning in de zorg.

Geheime agenda?

Waarom zit er dan zoveel druk achter deze maatregel. Kijk, het is natuurlijk een populaire maatregel, die redelijk snel door de kamer gejast kan worden. Maar is er misschien meer aan de hand. Ik denk van wel.

2 Maart 2011 zijn de provinciale verkiezingen en er moeten zieltjes gewonnen worden. Als de VVD en CDA niet goed scoren tijdens deze verkiezingen, dan ligt het kabinet op zijn gat. De provinciale verkiezingen bepalen namelijk ook de leden van de Eerste Kamer. En deze Eerste Kamer heeft de macht om alles tegen te houden.

Het is voor het huidige kabinet dus van levensbelang dat ze met de aanstaande verkiezingen geen al te grote verliezen lijden. Anders kunnen ze de hele resterende kabinetsperiode helemaal niets voor elkaar boksen.

Na 2 maart 2011 is het de schuld van de Rechtse Kerk

Kijk het kabinet heeft al bezuinigd op de cultuur. En de tegenstand was minimaal. Henk en Ingrid, het klootjesvolk, vond het allemaal best oké. Zelfs ik twijfel nog steeds of het wel zo’n hele slechte maatregel is.

Ook deze 130 km/u regel is iets wat het klootjesvolk helemaal geweldig vindt. Want Henk en Ingrid kijken niet naar de gevolgen van zo’n maatregel. Henk mag harder rijden, waardoor Ingrid sneller bij de huishoudbeurs is.

Pas als de verkiezingen zijn geweest gaat dit kabinet echt aan de slag. En dan gaan Henk en Ingrid wel roepen dat het allemaal zo slecht is, dan is het ineens allemaal de schuld van de rechtse kerk…

4 thoughts on “130 km/u belangrijker dan pensioenen, zorg, politie, etc…

  1. Je kan niet met 30 ministers 1 probleem oplossen. Daarom worden problemen parallel opgelost. De ene wat vlotter dan de andere omdat ze nou eenmaal makkelijker te realiseren zijn. Het is algemeen bekend dat de PVV vooral electorale politiek bedrijft. Wat is nu de nieuwswaarde van je artikel behalve dat kennelijk alle Ingrids naar de huishoudbeurs gaan?

    De eerste kamer moet overigens wel met goede argumenten komen als ze iets willen tegenhouden.

    • Ik snap dat zaken parallel worden opgepakt. Maar zelfs dan kan er beter tijd besteed worden aan de daadwerkelijke problemen in dit land.

      Nieuwswaarde hoeft het niet te hebben. Dit is mijn persoonlijke weblog, waar ik mijn mening verkondig. Hier hoef je het niet mee eens te zijn.

      Maar het blijft wel opvallend dat juist dit punt zo snel er doorheen gejast moet worden. Grondig onderzoek naar de gevolgen wordt niet gedaan, terwijl er een hoop organisaties waarschuwen voor de mogelijke gevolgen.

      En dan hebben het nog niet eens over de extra kosten die nodig zijn om de infrastructuur aan te passen. Immers de snelwegen waar straks geen 130 maar 120 km/u gereden mag worden hebben nieuwe verkeersborden nodig. Borden langs de grens moeten ook worden aangepast, trajectcontroles moeten opnieuw worden ingesteld, etc. etc. etc.

      In de verkiezingstijd (en zelfs het regeerakkoord) wordt hard geroepen dat we zo snel mogelijk 18 miljard moeten bezuinigen. Dan zijn dit soort maatregelen, hoe populair ook, niet verstandig.

      Thuis zorg je ook dat eerst alle rekeningen betaald zijn voordat je een nieuwe TV koopt.

  2. Over de prioritering en planning van het kabinet kun je nog boeken volbloggen. Dat is niet de intentie van je stuk heb ik het idee.

    Ik vraag me gewoon af wat de nieuwswaarde van je mening dan is. Nog ongeacht of ik het ermee eens ben. Sterker nog, meestal niet maar dat is juist de kracht van de discussie.

    Stilstaan naast een lege spitsstrook in het kader van het milieu kost het bedrijfsleven ook veel geld. Een rij auto’s die 130 rijdt is sneller van de snelweg verdwenen als een rij auto’s die verplicht 80 rijdt op een 4-baans A4. Weet je hoe de plaatsbepaling van de 100km/u trajecten zijn gedaan op den vaderlandsche snelwegen?

    RANDOM! De KLPD heeft enkele trajecten hiervoor aangewezen met een 2 pagina dik kladje qua beargumentering. Gewoon omdat de toenmalige paarse politiek het wilde, en feitelijk zonder echt goeie argumenten. Maar daar staat nu wel een hoop file. Waarom is het B-wegen-net met prima 80-wegen voor 90% volgepleurd met drempels en 60km/u geworden?? En dan vinden ze het gek dat iedereen de snelweg kiest.

    Qua geloofwaardigheid en daadkracht van een rechts kabinet is het goed om iets aan te pakken waar iedereen wat aan heeft. En om even op die kosten terug te komen: We betalen ons al decennia blauw aan (wegen)belasting, brandstof accijnzen en BPM en al dat geld is altijd voor een groot deel naar algemene middelen gegaan, terwijl de automobilist er slechts verkeersbordjes van 100km/u en bordjes van 60km/u voor terugkreeg. En natuurlijk de borden ‘gordel om daar kun je mee thuis komen’ en andere bullshit propaganda.

    Het wordt hoog tijd dat er nu eens een keer realistische snelheids borden langs de wegen worden geplaatst. Er is geld genoeg voor en het komt ook het imago van de politiek flink ten goede.

    18 miljard bezuinigen doe je niet met een paar snelheidsborden, maar met een paar JSF’s af te schaffen bijvoorbeeld of de continue stroom van bijstandsuitkeringen die via Western Union en Moneygram naar de noordafrikaanse riviéra en de balkan gaat te stoppen.

Comments are closed.