BDR, nu met incassoburo…

Containerreiniging

Ik dacht toch echt dat ik van die gasten verlost zou zijn, maar nee hoor. 6 maanden na mijn laatste contact met KCR BDR krijg ik post van een incassobureau, of ik even binnen 8 dagen geld wil overmaken. Hierop heb ik een uitgebreide mail gestuurd, waarin ik duidelijk uitleg best bereid te zijn te willen betalen, mits zij hun diensten gaan leveren en mij een kopie van het getekende contract kunnen overleggen. In mijn mail stelde ik, net zoals de incassopersoon, een reactietermijn (5 werkdagen).

Dit vond plaats in de week voor de kerstdagen, en nu pas krijg ik een reactie. Dus zo’n 2 weken te laat. Waarin ze mij vertellen dat ik echt wel een contract heb, maar die kopie waar ik om vroeg zit er dus niet bij…

Dus wat doe ik, ik stuur weer een mail, met wederom 5 dagen de tijd om te reageren. En ik eis wederom een kopie van het contract. Waarbij ik ook vermeld best bereid ben te betalen als BDR die stomme kliko nu eens kom wassen…

Zijn er onder de bezoekers nog juristen die mij tips kunnen geven?

6 thoughts on “BDR, nu met incassoburo…

  1. Heb de vorige posts even gelezen… wat een soap zeg. Dat zaakje stinkt net zoals de containers die ze nooit schoonmaken.

    Ben geen jurist, maar heb je geen rechtsbijstandsverzekering?

    • Die zegt niet veel te kunnen doen. Opzeggingen heb ik namelijk niet aangetekend verstuurd. En ik vind ook niet dat ik zaken aangetekend moet versturen, ik ga toch niet extra betalen om van die gasten af te komen… (ook al is het maar 7 euro)

      En gelukkig ben ik zelf mondig genoeg om het incassobureau druk te laten zijn met mijn zaak, met kosten die ze niet in rekening kunnen brengen. Als ik namelijk een kopie van het getekende contract vraag, moet dat een makkie zijn. Als ze die niet kunnen opleveren is er geen zaak…

      En gelukkig gaat het maar om een knullig-bedrag. En als het een rechtzaak wordt hebben we Radar altijd nog 😀

    • He bedankt voor de links. Maar die informatie wist ik al, maar wellicht andere BDR-slachtoffers nog niet.

      Die incassokosten vind ik niet interessant, het gaat om het principe. Bedrijf reageert niet op post, werkt niet mee aan de telefoon en levert geen diensten. En ik moet wel betalen. Daar ga ik niet mee akkoord!

  2. Je kunt wel degelijk iets doen, zij beweren dat ze een contract met je hebben. Een contract werkt twee kanten, op zij verplichten zich om diensten te leveren, jij verplicht je tot betalen.

    Jij stelt dat er geen diensten zijn geleverd. Je kunt formeel een “in gebreke stelling formuleren” waarin jij de leverancier beticht van het niet nakomen van het contract. Dit moet je aangetekend sturen naar de leverancier (dus niet naar het incassobureau), je kunt uiteraard wel een kopie naar het incassobureau sturen. Een “in gebreke stelling” is een juridisch document waarvan vast wel voorbeelden op internet staan. Verder ben je goed bezig door steeds een termijn te stellen, alleen zijn deze termijnen wettelijk geregeld, vijf werkdagen is sowieso een te korte termijn. Ik meen dat de reactietijd op een in gebreke stelling zes weken is. Alle termijnen zijn eveneens terug te vinden op internet.

    Verder stellen Incasso Bureaus juridisch gezien niets voor, als zij werkelijk de zaak aanhangig willen maken bij het gerecht, dienen ze eerst de vordering over te dragen aan een gerechtsdeurwaarder. Gerechtsdeurwaarders zijn de enige rechtspersonen die een vordering op de rol mogen zetten.

    Als laatste: aantekenen heeft alleen zin als je een werkelijk adres hebt, aantekenen op een postbus adres heeft geen zin. Je kunt ook een “zending met ontvangstbevestiging” doen (dit kost onegeveer hetzelfde als aantekenen ca € 13). Dit moet je eveneens regelen op het postkantoor, dan ontvang je een kaartje terug, zodra het stuk is afgeleverd. 100% zekerheid dat het stuk is ontvangen.

    • Dank voor je informatie. De ingebrekkestelling heb ik achterwege gelaten, omdat de laatste communicatie vanuit BDR zeker 7 maanden geleden is. Hierna hebben ze nooit meer iets van zich laten horen (en ook geen diensten geleverd, wat ze daarvoor ook al niet deden).

      Die vordering kan nog wel even duren. Ik heb namelijk bij het incassobureau aangegeven bereid te zijn om tot betaling over te gaan als zij mij een kopie-contract kunnen overhandigen en kunnen garanderen dat de dienst geleverd gaat worden (met harde garanties).

      Ik stelde iets in de trend van de volgende voorwaarden:
      – Betaling 30% openstaand bedrag bij overhandiging contract
      – Betaling 70% na leveren diensten in 2011 (met meetbare doelstellingen)
      – Daarna automatische uitschrijving uit het klantbestand.

      Daarmee staat een deurwaarder al met lege handen volgens mij, ik heb aangegeven wel te willen betalen, mits BDR/Incasso hun deel van de overeenkomst nakomen…

      De reactietijden in mijn mail’s komen overeen met de eisen die zij aan mij stellen. Betalingen binnen 8 dagen na dagtekening. De brief is altijd twee dagen later binnen… effectief heb ik dan nog iets van 6 dagen (waar het weekend vanaf gaat). De 5 werkdagen die ik stel is dus net zo redelijk. Maar ik snap ook wel dat het niet echt wat waard is.

      Wat ik wel consequent die is een ontvangstbevestiging vragen met een deadline van 24 uur. En daar houdt het incassobureau zich netjes aan.

Comments are closed.