Bellen met een willekeurig callcenter

call-center

Wie kent het niet, bellen met een call center. Een dienst wordt niet geleverd, je hebt vragen of wil om een of andere reden iemand spreken. Youp van ‘t Hek is al druk bezig met de grote helpdesks om ze op hun nummer te zetten, en zeer terecht. Waar ik mij vooral aan erger zijn niet de onkunde van de mensen die je te spreken krijgt of de lange wachttijden. Het zijn de keuze menu’s.

We hebben een website!

Al die callcenters hebben een keuzemenu. Je kent ze wel. Eerst wordt je uitgebreid verteld dat je alle info ook op de site kan vinden. Want dat is zoveel makkelijker. Maar al die mooie zoekdames ten spijt, kan ik 9 van de 10 keer de info niet vinden op een willekeurige website van een dienstverlener. Daarom bel ik ook. Dus stop nou eens met die melding. Ik heb al gezocht, ik wil iemand spreken. Niet een dame op een bandje die maar blijft vertellen dat hun internetsite zo geweldig is.

Klantnummer

Daarna wordt je meestal gevraagd om je klantnummer, postcode of ander identificatiegetal. Want daarmee zouden ze je sneller van dienst kunnen zijn… Maar, nadat je het nummer (na 3 keer proberen) eindelijk juist heb ingevoerd en uiteindelijk (na heel lang wachten) iemand te pakken hebt wordt datzelfde nummer nog eens gevraagd. Waarom? Die heb ik toch al gegeven? Of geef het door aan de belmuts of vraag het niet!

Wilt u meewerken aan?

Ben je eindelijk klaar om in de rij te gaan staan wordt je nog eens gevraagd of je mee wil werken aan een onderzoek. Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Ik wil iemand aan de lijn. Pleur toch op met je onderzoek. Als jullie je zooi op orde hadden had ik niet hoeven te bellen, kutbandje!

Er zijn nog mensen voor u!

Heb je je eindelijk door dat irritante menu geworsteld wordt je eindelijk in de rij geplaatst. Eerst wordt je vriendelijk verteld dat je nog even moet wachten, want de wachttijd is langer dan normaal… Ik hoor dit altijd, dus blijkbaar heb ik pech (of dekken ze zich in, want ze hebben je toch gewaarschuwd).

Maar dan, dan begint de ellende. Het wachten. De meeste hebben een muziekje op de achtergrond, maar zo zacht en van een zeer slechte kwaliteit dat je niet eens kan horen welk nummer het eigenlijk is. Dat is toch belachelijk. Laat niets horen of een muziekje die ik ten minste kan horen!

En dan die melding om de 15 seconden. Iedere 15 seconden krijg je te horen dat je nog moet wachten. Nee echt, dat had ik nog niet door. Zo dom ben ik ook weer niet. Kap daar eens mee… Om de anderhalve minuut zo’n melding laten horen is genoeg. Ik weet dat ik in de wacht sta, ik heb toch zelf gebeld!

En dan eindelijk…

Na 20 minuten te hebben gehangen is het 17.00 uur. Klik einde verbinding. Het callcenter is gesloten. En nee hoor ze zijn niet zo slim om de reeds wachtende te helpen, en de rij te sluiten voor nieuwe wachtende. Nee hoor, hup de stekker uit het systeem, laat die wachtende morgen maar weer terugbellen…

0900, 0909, 0800, 0884

En dan wat anders. Waarom moet ik altijd een apart nummer bellen. waarom niet gewoon kengetal + abonneenummer. De nummers beginnende met 0900, 0909, 0800 en 0884 worden niet betaald vanuit mijn bundel. Dus ik betaal, ook al is het tegen ‘lokaal tarief’ me nog steeds scheel aan al die extra minuten die niet uit mijn bundel komen.

Waarom kan ik niet gewoon een normaal nummer bellen. Is nog goedkoper voor het callcenter ook!

1 thought on “Bellen met een willekeurig callcenter

  1. Haha, zó herkenbaar. /agree.
    Vanaf een vaste lijn bel je in elk geval de 08xx nummers meestal gratis. Maar waar je het langst voor in de wacht staat, de 09xx dus niet. Een paar oplossingen:

    1) die meuk op het werk bellen, wat maakt het uit of je tijdens werktijd in de wacht staat
    2) http://www.gratis0900.nl
    3) diensten afnemen van leveranciers die je nooit hoeft te bellen 😉

Comments are closed.