De digitale generatiekloof

oude zemelaar

Voor veel van mijn lezers zal dit geen verrassing zijn. Er bestaat een enorme generatiekloof tussen de digitale generatie en de bestuurders van verschillende organisaties. Het grootste deel van de overheid, verschillende belangenorganisaties en dienstenaanbieders worden gerund door oudere mannen die geen bal snappen van het internet. En dit heeft grote gevolgen voor de digitale generatie die wel begrijpt hoe al deze ‘moderne nieuwe’ technieken werken.

KPN en Vodafone

Een mooi recent voorbeeld zijn de aanbieders van mobiele verbindingen. Ik zeg ook bewust mobiele verbindingen, omdat ze tegenwoordig meer aanbieden dan alleen mobiele telefonie. Het probleem is dat hun bedrijf- en verdienmodel is ingericht door de oude mannetjes in grijze pakken en er dus niet op tijd is begrepen dat bellen en SMS-en minder gaat worden. Net zoals de post minder brieven te versturen heeft. De techniek is verder gegaan, terwijl de oude mannetjes zijn stil blijven zitten.

Met als gevolg het recente DPI schandaal, speciale skype-pakketten, Google vragen om geld en straks afrekenen per tweet. Allemaal trucjes en maniertjes om vast te houden aan een oud bedrijf- en verdienmodel. En die duur-betaalde bestuurders begrijpen niet dat dit de ondergang betekend van hun bedrijf. Als ze dit vol blijven houden, lopen de klanten weg en stappen over op een partij die wel begrijpt hoe het werkt en telefonie en SMS als een secundaire dienst gaat zien.

Brein, RIAA, Buma Stemra, oftewel de muziekindustrie

De muziekindustrie is het voorbeeld van de digitale generatiekloof. Al jaren, volgens mij sinds de introductie van het cassettebandje probeert deze branche haar verdienmodel te beschermen. En al jaren zonder succes. toegegeven, af en toe valt er een website om of wordt er een downloader met succes aangeklaagd. Maar al met al is de muziekindustrie de strijd aan het verliezen. Eigenlijk hebben ze de strijd al jaren geleden verloren, maar beseffen ze het zelf nog niet.

Het vreemde is, dat alternatieven waarmee mensen voor een klein bedrag mogen downloaden goed werken. Zelfs als artiesten gratis hun muziek verspreiden wordt er geld verdient. Alleen niet meer aan cd’s, maar aan optredens en andere zaken.

De overheden

Hier zit wellicht het grootste probleem. De overheid, de regelmakers en de rechterlijke machten. Deze groep mensen snappen niet hoe de moderne samenleving werkt en wil werken. Regelgevers geven alle ruimte aan de bedrijven met hun oude verdienmodellen, en helpen zelfs door regelgeving te maken waardoor de digitale generatie wordt tegengewerkt.

De oorzaak van het probleem is dat de regelmakers, bestuurders en andere mensen met macht zelf geen idee hebben van de nieuwe technologieën en de wensen van het volk. Zolang de overheid nog denkt dat een kinderpornofilter een goed instrument is om kinderporno te stoppen, blijft dit probleem bestaan.

De oplossing

De oplossing is eenvoudig. Plaats jongeren (dus 40 minners) in de bestuurslagen, en luister naar deze mensen. 40 plussers zijn niet opgegroeid met computers en een overvloed aan informatie. Deze ouderen zijn niet ingesteld/instaat om hiervan de gevolgen in te zien, met als gevolg het vasthouden aan oude denkwijzen en patronen!

5 thoughts on “De digitale generatiekloof

  1. de post heeft juist meer te verwerken gekregen dankzij internet door de booming business on line.

    • Klopt, de pakketpost heeft het inderdaad druk. Maar de briefpost loopt steeds meer achteruit. Maar dat was niet de kern van mijn post 🙂

  2. Hoezo 40 minners, ik ben 58 en werk dagelijks met computers, zowel Apple als pc. Daarnaast heb ik al mijn tweede iPhone en maak veelvuldig gebruik van App’s, VoiP en pimg. Alleen een iPad mis ik nog, maar die komt ook nog wel. Overigens werkt mijn vader van 90 ook dagelijks op zijn pc.

    • Maar zit je ook in de Raad van het bestuur van een grote organisatie? Ik zeg ook niet dat alle 40 plussers digibeten zijn, ik zeg dat alle bestuurders van 40 plus digibeet zijn!

  3. @Mark
    Je bent nogal gecharmeerd van generaliseren nietwaar? Dat houdt het leven lekker makkelijk en overzichtelijk nietwaar? 🙂
    Hoewel je (uiteraard bij generaliseren) voor een deel gelijk hebt mis je wel een belangrijk punt. Mensen op hoge posities in het bedrijfsleven laten zich (net als in de politiek) voorlichten en ondersteunen door specialisten.
    Voorbeeld: Als een MT lid een beslissing moet nemen in bijvoorbeeld een directors of the board meeting om een beslissing te nemen over een groot ICT project, krijgt deze man/vrouw een door een specialist geschreven PID (met daarin alle relevante informatie) voorgeschoteld. Dit wordt ook toegelicht door de specialist.
    Het is een beetje als een verse minister van Defensie, die hoeft ook niet 20 jaar generaal geweest te zijn om beslissingen te kunnen nemen, die wordt ondersteund en geadviseerd door een ministerie.

Comments are closed.