Ik word oud: vroeger was zelfs het gamen beter!

T7G

God, ik word echt een ouwe zeikerd, maar vandaag realiseerde ik mijzelf dat ik toch echt de games van ‘vroegah’ bijzonderder vond. De games van nu missen iets. Natuurlijk zitten er prachtspellen tussen, maar er is iets fundamenteel anders aan de games van zo’n 10 jaar terug…

Ouwe meuk?

Wie denkt er niet terug aan toptitels als “The 7th guest” (en opvolger the 11th hour), Dungeon Keeper, Theme Hospital, Warcraft III, The Wind Waker, Kings Quest, Larry en zo kan ik nog wel een paar uur doorgaan…

De spellen van vroeger hebben iets bijzonders. Op een of andere manier blijven ze speelbaar. Het is in ieder geval duidelijk dat het niets met graphics te maken heeft. Waar het om draait is originaliteit, sterk verhaal en humor.

Nu dan?

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als bezitter van een aantal consoles kan ik je zeggen dat 99% van de games niet voldoen aan de eisen van originaliteit, sterk verhaal en humor. En dat is jammer. Goede games hebben iets dat het de moeite waard maakt het te kopen.

Hoe komt dat dan?

Ik denk dat de game-wereld te groot is geworden. Te massaal, te gefocust op aandeelhouders en winst. Gelukkig zijn er wel een aantal platformen waar indie-games het goed op doen (Denk aan de DS, iPhone/iPad of het web).

De reden dat deze games wel de kwaliteiten originaliteit, sterk verhaal en humor bevatten is dat het gemaakt is door mensen die niet perse 5 miljoen exemplaren willen afzetten. Een nadeel van de meeste van de indie-games is dat deze niet echt al te groot (in speelduur) zijn.

En ja, ondertussen game ik lekker verder op mijn consoles. Ik hoorde iets over een nieuwe Zelda en ik heb Fable 3 ondertussen al 4 keer uitgespeeld… Dus mijn gameverslaving kan ik weer lekker botvieren 🙂

1 thought on “Ik word oud: vroeger was zelfs het gamen beter!

  1. Ja, ik herken dat. Ik was vroeger verslaafd aan het spelletje Nethack. Spel is een van de oudste open-source projecten en is te vinden op http://nethack.org/ voor eenieder die geinteresseerd is. Het doel is dat jij en je trouwe huisdier in een stel doolhoven afdaalt en daar allerlei Tolkien-gebaseerde wezens ontmoet die je in het algemeen plat moet slaan maar soms kun je ook onderhandelen. Zeker de shopkeepers die her en der spullen verkopen zijn best handig. (Pas op als je ze berooft want ze kunnen zeer hard slaan!) Ergens op het onderste niveau is een wizard met een magisch amulet en je moet deze wizard vermoorden en het amulet afpakken om uiteindelijk weer op het bovenste level de doolhoven te verlaten.
    Het heeft mij heel, heel, heel veel tijd gekost om daar uiteindelijk in te slagen, maar uiteindelijk heb ik het gehaald, met een enorme buit. (Plus, na zo’n beetje alles in het doolhof uitgeroeid te hebben.)
    Het spel is eigenlijk gebaseerd op ascii-tekens en het toetsenbord waarmee je overal kunt lopen en opdrachten kunt geven. En wat ook leuk is: als je dood gaat en met een nieuwe held weer terugkeert, dan kun je de spoken van je voorgaande levens tegenkomen, inclusief de buit die ze bemachtigd hebben!
    Omdat ik het spel in de loop van de laatste 25 jaar al vele malen heb weten uit te spelen ben ik mijn interesse er wel een beetje in kwijt. Het spel wordt ook niet echt meer intensief onderhouden omdat het eigenlijk gewoon af is. Her en der nog wat bugfixes en aanpassingen voor nieuwe besturings-systemen maar verder is het spel weinig meer veranderd.
    Maar NetHack is wel voor diverse platforms geschikt, waaronder Windows, Mac OS X, Linux, Amiga, Atari, Windows Mobile, MS-DOS en OS/2 en omdat de source in C is geschreven en vrij beschikbaar is, kan in principe ieder besturings-systeem worden ondersteund, mits er een C compiler voor bestaat…

    Maar NetHack geeft wel een verschil aan tussen spellen van vroeger en spellen van nu. Hedendaagse spellen leunen zwaar op allerlei CGI plaatjes en filmpjes. Het moet er zo realistisch mogelijk uitzien en grafisch zijn ze vaak enorm zwaar. In Nethack ben jij de @ en je hond is een d. Heb je een kat in plaats van hond, dan een c. Zo’n beetje ieder monster is wel een letter of cijfer of ander ASCII-teken, wat betekent dat je veel fantasie moet gebruiken bij dit spel. Terwijl in moderne spelen je fantasie eigenlijk overbodig is. De speler blijft fantasie-loos, wat gewoon jammer is aan zo’n spel.

Comments are closed.