OV-Chipkaart en het gezin, extra kosten €38,50

ov-chipkaart-prullebak

Dat de OV-chipkaart niet werkt is ondertussen wel duidelijk. Overal springen de initiatieven tegen deze kaart als paddenstoelen uit de grond. Technisch is het geen hoogvlieger, privacy van de gebruikers is niet optima forma en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar wat nu als jij met je gezinnetje met het OV wil.

Ik heb zo’n doodnormaal Hollands gezinnetje. Man, Vrouw twee kinderen en een hond. In het volgende voorbeeld wil ik met de bus, met de kids en de hond. Allebei gewoon toegestaan in de bus, ook al vinden velen dat je beide niet mee hoort te nemen. Het mag dus doen we het!

De bus en een strippenkaart

Voordat je in de bus kan, moet je strippenkaarten aanschaffen. Duidelijk, logisch, en simpel. Met mijn gezin heb ik twee strippenkaarten nodig. Eén roze en één blauwe. Kosten: Roze kaart (15 strippen): €5,- Blauwe kaart (45 strippen): €22,50. Dus voor €27,50 ben ik klaar om te reizen met de bus. Geen probleem.

De roze strippenkaart is geschikt voor mijn kinderen en mijn hond. De blauwe voor mij en mijn vrouw. Duidelijke regels en eenvoudig in gebruik. Je stapt een willekeurige supermarkt in en je kan daarna met de bus.

De bus en een ov-chipkaart

Oké nu begint het. De bus en de ov-chipkaart. In dit voorbeeld heb je allemaal nog geen chipkaart, dus daar beginnen we maar eens mee.

Aanvragen OV-chipkaart: 4 keer €7,50. Een kaart (anoniem of persoonlijk) kost 7,50 euro. Dus voordat ik kan beginnen met reizen kan ik al €30 neertellen. En dan kan ik nog een paar dagen wachten voordat ik in de bus mag stappen.

En dan moet ik op alle kaarten saldo gaan zetten, minimaal 4 euro per kaart voor 1 rit. Daar sta je dan met je gezin bij de tabakszaak vier kaarten op te laden. Minimaal 10 euro op te laden (voor zover ik het kon vinden in de wirwar van info is dat het minimale opwaardeerbedrag).  Totale kosten €40. En dan de hond.

Help, ik heb een hond en daar moet ik voor betalen. Hallo OV chipkaart gasten. Waar kan ik dat doen. Nergens. Tja voor de trein, kan ik een extra product kopen. Maar voor de bus. GVU, Connexion, Translink systems… Ik wil OV reizen met mijn hond…

Dus die ov-chipkaart kost me, voordat ik nog maar een meter heb gereisd al €70! Dat is gewoon meer dat twee keer zoveel.En dan moet ik alsnog een roze strippenkaart kopen voor mijn hond!

Verborgen kosten

In de situatie die ik hierboven heb geschetst ben ik dus al direct € 22,50 aan kaartkosten kwijt. Gewoon weg. Heb ik niets voor. Komt het saldo van een kaart onder de 4 euro, kan ik ook niet reizen met de ov-chipkaart. Dus dat betekend een dood-saldo waar ik niets mee kan, weer even rekenen:

kaartkosten: € 22,50
Dood saldo: € 16,-
Totaal Extra: €38,50

Het reizen met de OV chipkaart kost me dus netto 11 euro meer. Plus nog eens het feit dat kortingen zoals winkelkaartjes en speciale dagkortingen niet berekend kunnen worden door het OV-chipkaart systeem… En dan ook nog eens die incidentele boete voor het zwartrijden met de hond, terwijl ik er niet eens voor kan betalen als ik het zou willen. Het zou toch allemaal goedkoper worden?

9 thoughts on “OV-Chipkaart en het gezin, extra kosten €38,50

  1. Ik begrijp dat wel.
    Autorijden moet duurder worden, want er wordt teveel gereden. Het kost teveel energie (olie).
    Er moet ook minder gereisd worden in het OV. Ga dichter bij je werk wonen, zodat je kunt lopen of fietsen.

    Je smeekbede om goedkope mobiliteit stamt uit de 20e eeuw.
    Word wakker in de nieuwe realiteit: peak-oil is al geweest.

    • Kom, mij is jaren lang verteld dat het openbaar vervoer beter is voor het milieu. En soms wil ik boodschappen doen in de stad. Met twee kinderen is de bus een prettige optie.

      Waarom moet het dan ineens zoveel duurder worden. En waarom kan ik mijn hond niet legaal mee nemen. De Peak-Oil discussie is een andere discussie (wel een hele belangrijke)…

      • Om je mobiliteit (auto’s en OV) terug te dringen, zul je afwegingen moeten maken. Of in de stad gaan wonen, of de reiskosten voor lief moeten nemen. Of met de kinderen op de fiets.

        De peakoil-discussie ligt hieraan ten grondslag. De olieprijs is in 10 jaar tijd verdrievoudigd. En je kunt zelf zien waar de olie tegenwoordig vandaan moet komen.
        Het energievraagstuk (olie en EROEI) wordt het probleem van de komende 10 jaar.

        • Kan je dan niet stellen dat het OV een goed hulpmiddel om het olie/energieverbruik terug te dringen is?

          Of zijn we al die jaren slecht voorgelicht door de overheid.

          En ik ben het met je eens dat mensen minder zouden moeten reizen. Dichter bij het werk wonen moet wat mij betreft ook gestimuleerd worden.

          Lokaal ondernemen ook. Het is belachelijk dat bouwvakers van Groningen naar Rotterdam rijden om daar het werk te doen, terwijl Rotterdamse bouwvakkers naar Amsterdam rijden om daar aan het werk te gaan (en ga zo maar door).

          De discussie die ik probeer op te starten met deze post is dat de OV chipkaart onredelijk duurder is dan de strippenkaart, terwijl de OV-Chipkaart overal maar doorgevoerd wordt.

  2. Ik ben het met je eens dat de OV-chipkaart het OV nodeloos duur maakt.
    Maar dat is een gepasseerd station.

    Over beperken van mobiliteit zijn we het ook eens.
    Ik denk dat de wal het schip zal moeten keren. Autorijden en OV moeten zo duur worden dat de mensen vanzelf keuzes gaan maken.

    Ik vraag me bij elke reis in auto of trein af: zou ik ook gaan als ik moest fietsen of lopen.

    • Toch ben ik nieuwsgierig naar jouw mening over mijn eerdere vraag:
      “Kan je dan niet stellen dat het OV een goed hulpmiddel om het olie/energieverbruik terug te dringen is?”

  3. Als ik van Odijk naar Utrecht reis en daar snel klaar ben kan ik op dezelfde vijf strippen terug naar Odijk. Met de OV-chipkaart kan dat niet. In dat geval ben je duurder uit. Maar als ik van Odijk naar de halte Sterrenwijk reis om naar het Partijbureau te gaan ben ik minder kwijt dan wat vijf strippen kosten. Maar met vijf strippen kun je overstappen op de gemeentebus en nog veel verder reizen. Dan is de OV-chipkaart weer duurder.
    Nog een punt. Af en toe ben ik wat doof. Dan kan ik in de bussen nauwelijks de piep horen. Hoe moet dat met doven? Moeten die op het schermpje kijken? Om maar niet te spreken van doofblinden!
    Overigens doet het apperaat in de bus het niet. Dan reis ik gratis.
    Beter ten halve gekeerd ……. dan ten hele gedwaald. Maar de smoes zal wel weer zijn, dat er al zoveel geld is uitgegeven.

Comments are closed.