OV-Chipkaart met Automatisch opwaarderen

sss

Oh My God!! Wat zijn die knuppels van de OV Chipkaart dom! Ja, ik heb een OV-Chipkaart besteld omdat ik binnen Utrecht veel met de stadsbus reis. En mij maakt het persoonlijk niet zo heel veel uit dat ze mijn reizen van en naar de stad kunnen zien. (die informatie is daarna meestal toch wel te zien aan de hand van mijn pin-gedrag).

Ik heb gekozen voor een chipkaart met automatisch opwaarderen, omdat bij mij in de buurt geen opwaardeerautomaten zijn. Leek mij handig. Na het uploaden van mijn pasfoto en betalen van 7 euro 50 via Ideal dacht ik klaar te zijn toen ik de kaart in de brievenbus kreeg.

Maar wat blijkt, in de begeleidende brief(je) staat ineens dat ik het automatisch opwaarderen moet activeren. Als dit nu overal in Nederland zou kunnen kan ik daar nog mee leven, maar ik moet naar Amsterdam of Rotterdam. Nog preciezer naar een “Verkoop- & Informatiepunt” van RET of GVB. Had ik niet geweten waar de RET en de GVB zouden zitten wist ik niet eens waar ik heen had gemoeten.


Ik heb dus nu een OV-Chipkaart, maar moet eerst met oude treinkaartjes en buskaarten een fikse reis maken voordat ik die OV-Chipkaart gebruiken kan. Waarom??. Waarom zijn ze niet zo snugger om te begrijpen dat als ik met Ideal heb betaald, met hetzelfde rekeningnummer als waar ik ze voor gemachtigd heb, dat ik met wel een hele grote zekerheid eigenaar ben van dat rekeningnummer.

En waarom moet ik in hemelsnaam half Nederland afreizen voordat ik gebruik kan maken van mijn OV Chipkaart???

Ga je opzoek naar antwoorden, kom je van een koude kermis thuis. De site is onoverzichtelijk, biedt niet de antwoorden die je zoekt en de telefonische helpdesk is onbereikbaar.

Dit is duidelijk weer een van de vele blunders van de OV Chipkaart!

10 thoughts on “OV-Chipkaart met Automatisch opwaarderen

  1. Maar waarom wordt dit niet gemeld door OVChipkaart zelf. In de brief van 4 december 2009 staat heel duidelijk dat ik naar de RET en of GVB moet om het automatisch opwaarderen aan te zetten.

    Waarom wordt ik niet beter voorgelicht?

  2. Lijkt erop dat de AH nooit verteld heeft dat dit het proefstadium voorbij was bij hen of dat de proef uitgebreid werd. Maar er zijn ook ondertussen flink wat andere plekken waar dit allemaal kan, alleen GVB en RET is wel erg achterhaald.

    Ik heb me de afgelopen weken wat in die chipkaart verdiept en je ziet duidelijk dat er veel tegelijk gebeurt en het ingewikkeld is waardoor weinigen nog het volledige overzicht hebben. Wellicht had dit beter gepland en gecommuniceerd kunnen worden, ware het niet dat iedere planning steeds niet gehaald werd.

  3. Zeik niet. Zorg ook dat je altijd geld op je rekening hebt staan als je reist, want als er geen geld van je rekening afgeschreven kan worden wordt je kaart geblokkeerd en moet je weer naar een servicepunt.

    • Hoezo zeik ik, is het allemaal zo geweldig dan… Ik mag best kritiek hebben op een nieuwe (omstreden) dienst. Ik wil het gaan gebruiken, maar er worden in mijn geval zoveel domme fouten getoond. Dat terwijl ik een ‘eenvoudige klant’ ben.

      Als ze mijn geval niet eens volledig correct kunnen behandelen, hoe moet het dan met alle gevallen die iets afwijken van de standaard…

  4. Inderdaad is er nog veel onduidelijk zo ging ik naar een activeer adres voor aut. opladen waar het nog helemaal niet kon. Ze werden er zelf gek van omdat het al maanden op de site stond. Inmiddels ben ik er achter dat je kan activeren bij de NS tickets en service balies. En als het eenmaal geactiveerd is werkt het fantastisch

  5. Ik weet nog steeds niet waar ik in de buurt van Wateringen een verkoop-en Informatiepunt van RET of GVB kan vinden.Wat betekent RET of GVB??

    • RET en GVB zijn de lokale OV aanbieders van Rotterdam en Amsterdam. Wellicht dat het bij de lokale OV-boer wel gaat lukken. Ik weet alleen niet wie dat is in Wateringen

  6. De brief die ze meesturen met de OV-chipkaart is verschrikkelijk achterhaald. Ik kreeg m op 22 april 2010 en daar staat nog steeds in dat je moet activeren bij RET of GVB. Op een andere website vond ik echter: “U dient zelf het automatisch opladen eenmalig te activeren bij een Verkoop- & Informatiepunt van Arriva, HTM, RET, Veolia, NS of GVB. ”

    Best handig om de weten…

Comments are closed.