Overheid laat zien hoe het niet moet!

h

Gisteren werd bekend (mede dankzij geenstijl.nl) dat de reclame campagne van de Overheid voor veilig internetten zelf niet zo goed omgaat met de privacy van anderen. Op Hyves is een video reclame geplaatst waarin onderdelen van je profiel gebruikt worden om aan te tonen dat je veilig moet omgaan met je persoonsgegevens (en andere privé-informatie) op het internet.

Wat het probleem is, is dat Hyves de benodigde data doorstuurt naar de servers van het reclame bedrijf en dat niet bekend is wat er met deze data gebeurt. Velen op Hyves vullen hun volledige informatie in, inclusief voorkeuren, favorieten merken en contact gegevens.

Als marketingbureau zijnde, zou ik enorm blij worden van deze gegevensstroom die gratis mijn kant op komt. Deze informatie kan enorm goed gebruikt worden om toekomstige campagnes toe te spitsen op een kleine(re) doelgroep.

Het grote probleem in deze is dat deze campagne betaalt wordt door de overheid en bedoeld is om mensen bewust te maken over de risico’s van internet. Dan kan het niet zo zijn dat de overheid (direct of indirect) privé-gegevens doorsluist naar een commerciële partij…